گام به گام دریافت پروانه کسب آژانس املاک

مانند هر شغل دیگری، فعالیت در زمینه مشاور املاک نیازمند دریافت جواز کسب یا پروانه کسب از اتحادیه صنف مشاوران املاک است که گرفتن آن مستلزم طی مراحل قانونی است. آشنا نبودن با این مراحل می تواند آغاز فعالیت در حرفه املاک را کمی تلخ کند. با مشاورآلفا همراه باشید تا فرآیند دریافت پروانه کسب آژانس املاک را مرور نماییم.


آینده مشاوران املاک: بودن یا نبودن


به دلیل جذابیت های خاص حرفه مشاور املاک، بسیاری از افراد علاقمند به کسب و کار مایل به فعالیت در این بخش هستند. میل به کسب سود سرشار معاملات املاک در بازار پرنوسان املاک طی 30 سال اخیر آنقدر بالا بوده که شمار بنگاه های مشاور املاک را به بیش از 150 هزار واحد رسانده است. البته آمار فعالان غیررسمی این بخش بیش از اینها است و بسیاری از افراد به نیت کسب سودهای یک شبه و یا کلاهبرداری وارد این حرفه شده و پس از گرفتن ماهی سریع از بازار خارج می شوند لیکن برای افرادی که قصد دارند تا لذت تجارت را در این بازار جذاب لمس کرده و سالها در این شغل باقی بمانند و برندی برای خود دست و پا کنند بهتر است تا از همان ابتدا نسبت به دریافت پروانه کسب اقدام نمایند. صدور پروانه کسب بنگاه املاک در اتحادیه صنف مشاوران املاک هر شهر یا منطقه و در قالب 5 مرحله زیر انجام می شود:

  1. درخواست پروانه کسب
  2. بازدید از دفتر
  3. تهیه مدارک و تسلیم به کمیته بررسی
  4. ارایه مستندات قانونی جهت اهراز هویت و صلاحیت اخلاقی
  5. بررسی پرونده و صدور جواز کسب

در ادامه مشروح کامل این مراحل ارایه شده است.

گام نخست: درخواست پروانه کسب املاک

ثبت و ارایه درخواست کبتی جواز کسب املاک در اتحادیه املاک و دریافت رسید

گام دوم: بازدید توسط کارشناسان اتحادیه

در این مرحله بازرسان کمیسیون بازرسی اتحادیه به محلی که توسط متقاضی به عنوان دفتر آژانس در درخواست کتبی قید شده مراجعه کرده و ضمن بررسی آن گزارش فنی تهیه می نمایند. گفتنی است که حداقل متراژ لازم برای تایید دفتر آژانس املاک 20 متر مربع است. بازرسان پس از جلسه در کمیسیون بازرسی نظر خود را به صورت کتبی به متقاضی اعلام می کنند.

گام سوم: تسلیم مدارک هویتی و ملک

در این مرحله متقاضی باید ظرف مدت 3 ماه مدارک مورد نیاز را تهیه و از طریق سامانه اصناف ارسال نماید.

الف) مدارک لازم جهت تعیین وضعیت ملکی شامل یکی از موارد زیر:

  1. سند مالکیت به نام متقاضی
  2. اجاره نامه رسمی به نام متقاضی
  3. اجاره نامه عادی (با تعهدنامه محضری) به نام متقاضی
  4. مبایعه نامه به نام متقاضی
  5. حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم سند اجاره
  6. رسید پرداخت اجاره بهای ملک
  7. قرارداد اجاره محل با نهادها و سازمان های دولتی و نیمه دولتی و عمومی و تعاونی های مسکن و غیره

ب) مدارک تعیین وضعیت نظام وظیفه برای آقایان

  1. گواهی پایان خدمت
  2. گواهی معافیت دایم
  3. گواهی اشتغال به تحصیل
  4. گواهی معافیت پزشکی
  5. دفترچه آماده به خدمت سربازی

پ) مدارک هویتی متقاضی

  1. رونوشت از تمامی صفحه های شناسنامه
  2. رونوشت از کارت ملی
  3. رونوشت از مدرک تحصیلی یا گواهی موقت پایان تحصیلات. حداقل تحصیلات برای دریافت جواز کسب پنجم ابتدایی است. (متقاضیان بالای 50 سال نیازی به این مورد ندارند)
  4. 12 قطعه عکس پرسنلی 3*4 جدید
  5. رسید واریز مبلغ حداکثر تا سقف 5 برابر حق عضویت اتحادیه املاک برای سال اول (ورودی اتحادیه) به شرطی که از 300,000 تومان کمتر نباشد.
  6. رسید واریز مبلغ 3,000 تومان به شماره حساب 21733008 به نام خزانه کل کشور

حق عضویت ورودی اتحادیه املاک برای اعضای جدید حدود 800 هزار تومان است.

ت) استعلام های زیر از مراجع قانونی شامل

  1. گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر از مراجع مورد تایید نیروی
  2. گواهی عدم سوئ پیشینه کیفیری که از مراکز پلیس + 10 قابل دریافت است.
  3. تاییده اداره اماکن نیروی انتظامی
  4. گواهی طی دوره آموزشی حرفه ای املاک از مراکز آموزشی معتبر (مورد تایید کمیسیون نظارت شهرستان)
  5. گواهی تسویه بدهی یا نداشتن بدهی مالیاتی از اداره مالیاتی شهرستان مورد درخواست
  6. گواهینامه مهارت فنی جهت مشاغل درج شده در آیین نامه تبصره 13 قانون
  7. اختصاص شناسه 10 رقمی ملت کارت و اتصال آن با پروانه کسب
  8. اختصاص برچسب شناسه صنفی مطابق با شناسه 10 رقمی بالا

گام چهارم: بررسی پرونده متقاضی

در این مرحله پرونده متقاضی توسط رییس اتحادیه و یا در غیاب وی توسط نایب رییس بررسی و در صورت درست بودن همه مدارک دستور صدور پروانه کسب املاک صادر می گردد.

گام پنج: پروانه کسب آماده است

در پایان پروانه کسب صادر و تحویل متقاضی می شود.


tumb

08 دی 98

نکات مهم در طراحی تراکت تبلیغاتی آژانس املاک

علیرغم گسترش روزافزون اینترنت هنوز هم بسیاری از مشاوران املاک از روش های سنتی برای تبلیغات آژانس خود استفاده می کنند بدون توجه به اینکه اثر بخشی تبلیغات کاغذی چقدر است. افزون بر این در بسیاری از موارد تراکت بدون توجه به اصول بازاریابی و طراحی حرفه ای، تهیه شده و مدیران آژانس توجهی به آنچه باید در برشور یا تراکت آنها نوشته شود ندارند.

tumb

24 امرداد 98

نکات مهم در عکاسی ملک مسکونی

عکاسی املاک برای بازاریابی ملک بسیار حیاتی است به گونه ای که آگهی های ملکی بدون عکس بازخورد مناسبی ندارند. با این وجود، بسیاری از ملک های آگهی شده در سایت های اینترنتی بدون عکس هستند که علت آن ناآشنایی آگهی دهنده با نکات عکسبرداری ملکی همچون زاویه عکاسی، طرز نگه داشتن دوربین، نور اتاق و غیره است.