نکات مهم در عکاسی ملک مسکونی

امروزه عکس یکی از اجزای اصلی آگهی های ملکی در وب سایت های املاک به شمار می رود به طوری که آگهی های ملکی بدون عکس بازخورد چندان مناسبی ندارند. در عکس ارایه شده از ملک باید شرایطیهمچون زاویه عکاسی، طرز نگه داشتن دوربین، نور اتاق باید رعایت شوند. افزون بر این، لازم است تا عکاسی از فضاهای مناسب ملک انجام شود تا دید بهتری به مشتری بدهد و نیز بتواند نظر مخاطب را جلب نموده و اصطلاحا کلیک خور و زنگ خور آگهی را بالا ببرند. در این راهنما تلاش داریم تا برخی از نکات مهم در عکسبرداری ملکی را به کاربران گرامی ارایه دهیم. پس با مشاورآلفا همراه باشید.


نکات طراحی تراکت املاک


آن دسته از خریداران و یا جستجو کنندگان املاک که برای یافتن ملک دلخواه خود به وب سایت ها مراجعه می کنند بیش از آن که به ویژگیهای ملک توجه کنند تمایل دارند ویژگیهای مدنظر خود را از طریق عکس های ارایه شده از ملک بدست بیاورند. از اینرو، نمایش عکس های زیبا و در عین حال واقعی از ملک یکی از مهمترین اقدامهایی است که باید در بازاریابی املاک مد نظر قرار گیرد. به رغم گسترش وب سایت های ملکی و تمایل مردم به ارایۀ ملک خود در این سایت ها همواره می بینیم که بسیاری از املاک ثبت شده در وب سایت های املاک بدون عکس و یا با عکس های با کیفیت پایین هستند و گاهی مدیران وب سایت ها مجبور به استفاده از یک تصویر پیش فرض می باشند.

اهمیت عکاسی املاک

در حالت عادی، بیشتر افراد بدون دیدن تصویری از یک کالای ولو معمولی با قیمت چند هزار تومان حاضر به خرید آن نیستند حال تصور کنید فردی که در جستجوی آپارتمان یا خانه یا مغازه به عنوان محل زندگی یا محل کار خود است چطور می تواند بدون مشاهدۀ تصویر اقدام به تصمیم گیری کند؟ درست است که هیچ کس بدون بازدید و حضور در ملک و بررسی همه جانبۀ آن اقدام به معامله نمی کند لیکن دیدن عکس ملک اولین گام در جلب نظر مشتری برای تماس گرفتن با مالک یا مشاور املاک است. اما اینکه بسیاری از آگهی های ملکی که توسط افراد در سایت های نیازمندی عمومی و ملکی ثبت می شود بدون عکس است دلیل دارد.

نخستین و مهمترین علت آن نداشتن دانش و اطلاعات کافی در مورد چگونگی عکسبرداری از ملک است. حتی بسیاری از مشاوران املاک نیز به همین دلیل تصویری برای ملک ثبت نمی کنند. البته علت دیگر این است که افراد حوصله چندانی برای آگهی خود به خرج نداده و این یک ضعف بازاریابی است که بویژه در افراد فعال در صنعت املاک یعنی مشاوران ملکی هم وجود دارد. به این صورت که با خود می گویند "عکس واسه چی! مشتری آخرش که باید ملک را حضوری ببینه!!" به هر روی، لازم است برخی نکات فنی در عکسبرداری ملکی رعایت شود.

نقاط مهم خانه برای عکاسی ملکی

همواره بخش هایی از خانه مسکونی هست که برای خریداران مهمترین قسمت به شمار می رود. چه برای خانم های خانه دار که بیشتر وقت خود را در منزل صرف می کنند و چه برای بانوان شاغل و دیگر اعضای خانواده. این بخش ها عبارتند از اتاق نشیمن که محیط اصلی منزل برای گذران وقت و پذیرایی از مهمانان است و آشپزخانه که در معماری مدرن و امروزی بخش جدایی ناپذیری از هال به شمار می رود. البته این بدان معنا نیست که کسی به حمام و سرویس بهداشتی و راهروها و اتاق ها بی توجه است! بنابراین چنانچه قصد دارید فقط یکی دو عکس از ملک خود را به نمایش بگذارید ترجیحا مربوط به آشپزخانه و هال باشد. پس از آن، جاهایی از ملک که برای مشتریان دارای اولویت بعدی است نمای ساختمان و کوچه است. از این رو حتما تلاش کنید تا تصویری از نمای ساختمان نیز به مجموعه عکسهای ملک خود بیفزایید تا شانس زنگ خوردن تلفن تان افزایش یابد.

تنظیم نور عکاسی در عکاسی املاک

فلاش ساده ترین راه برای برقراری تعادل نورپردازی است ولی در تصویربرداری از ملک قطعا بهترین روش نیست! بویژه فلاش های لحظه ای و خودکار که همزمان با فشاردادن دکمۀ عکسبرداری در کسری از ثانیه روشن و خاموش می شود. بنابراین برای ثبت تصاویر بهتر بر روی فلاش حساب چندانی باز نکنید. نکتۀ دیگر اینکه نورسنجی و نوردهی را بر اساس پنجره انجام ندهید چون اگرچه به نظر می رسد که نور پنجره اتاق را روشن کرده است ولی پس از عکاسی خواهید دید که اتاق بسیار تاریک می شود. با این حساب عکسبرداری در شب یا عکس برداری با پرده های کاملا بسته توصیه می شود. در صورتیکه برایتان امکانپذیر است از چند فلاش ثابت همراه با چراغهای داخل اتاق برای عکاسی استفاده کنید تا اتاق کاملا روشن باشد. می توانید فلاش ها را به سوی سقف نشانه گرفته تا نور به طور یکنواخت در اتاق پراکنده شود. همانطور که گفته شد برای حفظ یکنواختی نور بهتر است پرده ها را بکشید. پرده های باز همانطور که در یکی از عکسهای این ملک می بینید باعث تاریک و روشن شدن تصویر می شود. نور فلاش ها توان رقابت با خورشید را نداشته و تصویر تیره و روشن می شود. بنابراین کشیدن پرده ها به یکنواختی نوری کمک شایانی می کند. قراردادن چراغ روشن در تصویر نیز باعث کاهش کیفیت عکسبرداری می شود. در تصاویر این ملک چنین مشکلی به وضوح دیده می شود

جهت نگهداشتن دوربین: افقی یا عمودی؟

به عنوان یک قانون کلی تصاویر افقی دید بهتری از منظرۀ هدف را به نمایش می گذارند. این مساله در عکسبرداری از املاک بیشتر نمود دارد. بنابراین همواره سعی کنید به صورت افقی یا landscape تصویربرداری کنید. بویژه اینکه بیشتر افراد با استفاده از گوشی های هوشمند اقدام به عسکبرداری می کنند.

تراز دوربین

تراز بودن یا افقی بودن تصاویر به زیباتر شدن عکس های ملک کمک شایانی می کند. در هنگام عکسبرداری ملکی بهتر است تا با قراردادن دوربین روی یک سه پایه و تراز کردن آن با استفاده از یک تراز حبابی می توان تصاویر بهتری از فضای داخل را ثبت نمود. برخی از دوربین ها دارای تراز الکترونیکی هستند ولی این تراز عمدتا برای تراز بودن نسبت به افق به کار می رود و شیب را نشان نمی دهد. بنابراین با نصب یک تراز حبابی روی کفشک دوربین می توان از شیبدار نبودن عکسها مطمئن شد. شیب دار نبودن عکس به ویژه برای صاف دیده شدن دیوارها دارای اهمیت است.

دیگر نکات مهم در عکاسی املاک

چیدمان و آراستگی فضای خانه

بسیار مهم است که در تصویری که از ملک ارایه می دهید فضای خانه یا هر ملک دیگر کاملا پاکیزه و آراسته و چیدمان آن به بهترین شکل ممکن انجام پذیرفته شده باشد. با این کار علاوه بر نمایش زیباتر ملک، به مشتریان نشان می دهید که فرد پاکیزه و مرتبی هستید و پیرو همین ویژگی فردی شما، از خانه به خوبی مراقبت و نگهداری شده است!

استفاده از سه پایه

برای جلوگیری از لرزش دست استفاده از یک سه پایه بسیار کارساز است. علاوه بر این، همانطور که در بخش های پیشین گفته شد برای تراز کردن دوربین در هر دو جهت چپ/ راست و بالا/ پایین (شیب) استفاده از سه پایه لازم است.

انتخاب زاویه درست عکسبرداری

زاویه عکاسی در جلوه فضای داخلی خانه بسیار حایز اهمیت است. برای اینکه فضا بزرگتر به چشم آید لازم است دوربین نسبت به تصویر هدف در زاویه درست مستقر شود. گاهی لازم است برای بزرگتر جلوه کردن یک بخش، تصویر از فاصله کمتر برداشت شود. البته نزدیک شدن زیاد به شیئ هدف باعث کاهش کیفیت می شود. در بسیاری از تصاویر ملکی بارگذاری شده در سایت های ملکی، عکاس با نزدیک کردن بیش از حد دوربین به یک گوشه یا کابینت های آشپزخانه یک تصویر بسیار مبهم و بی کیفیت ثبت می کنند که نه تنها هیچ کمکی به درک بهتر مشخصات ملک نمی کند بلکه این پندار را به ذهن متقاضی ملک القا میکند که مالک بسیار کج سلیقه و بی تفاوت است. از سوی دیگر، نشستن در یک کنج اتاق با هدف گرفتن کل سه گوشه دیگر هم درست نیست. همچنین لازم نیست به هدف نشان دادن همه جزییات یک عکسبرداری پیوسته از تمام دیوارهای یک اتاق انجام دهید. کافی است از یکی دو نمای مهم مثلا کمد دیواری یا پنجره عکاسی شود. به تصویر کشیدن یک دیوار ساده ارزشی به آگهی ملکی اضافه نمی کند.

ارتفاع عکس برداری

برخی از دوربین ها دارای لنزهای پیشرفته برای وارسی خط دید یا (Perspective) هستند. تنها مشکل این لنزها گرانی است. در واقع این لنزها ویژه عکاسان حرفه ای هستند. از این رو برای رفع مشکل خطوط دیوارها بهتر است تصویربرداری از نیمه ارتفاع دیوار باشد. به این معنی که از کف تا سقف در یک تصویر ضبط نشود تا مشکل چشم انداز حل شود و دیوارها عمودی دیده شوند.

عکاسی از فضاهای بیرونی ملک

نشان دادن تصاویری از راهروها، راه پله، آسانسور، حیاط، پارکینگ و نمای ساختمان می تواند در افزایش زنگ خور مالک یا مشاور املاک بسیار اثر بخش باشد. به ویژه حیاط خانه هایی که فضای سبز و گلکاری مفصل تری دارند. دقت کنید که وجود فضای سبز می تواند دل برخی از مشتریان را به راحتی برباید. در این هوای آلودۀ شهری و فضاهای سبزی که روز به روز در شهرها آب می رود کمتر کسی نسبت به یک فضای سبز خانگی دنج و دلربا بی میل است!


tumb

06 مهر 98

گام به گام دریافت پروانه کسب آژانس املاک

برای فعالیت در حیطه جذاب مشاور املاک و ساختن یک برند مطرح مشاور املاک، ابتدا باید جواز کسب از اتحادیه مشاوران املاک شهر مورد نظر دریافت شود. اولین گام برای دریافت جواز کسب مراجعه به اتحادیه املاک و تکمیل کردن درخواست کتبی پروانه کسب است.

tumb

19 امرداد 98

آیندۀ حرفه ای مشاورین املاک: بودن یا نبودن!

از جمله کسب و کارهایی که در سالهای اخیر به شدت در معرض این تغییرات قرار داشته صنف مشاورین املاک است که با چالشی جدی به نام بانک های اطلاعات املاک روبرو شده است. اما آیا واقعا گسترش اینترنت و سایر تغییرات جامعه برای مشاورین املاک یک چالش محسوب می شود؟