نکات مهم در طراحی تراکت تبلیغاتی آژانس املاک

علیرغم گسترش روزافزون اینترنت هنوز هم بسیاری از مشاوران املاک از روش های سنتی برای تبلیغات آژانس خود استفاده می کنند بدون توجه به اینکه اثر بخشی تبلیغات کاغذی چقدر است. افزون بر این، در بسیاری از موارد تراکت بدون توجه به اصول بازاریابی و طراحی حرفه ای، تهیه شده و مدیران آژانس توجهی به آنچه باید در برشور یا تراکت آنها نوشته شود ندارند. در این مقاله به بررسی نکات کلیدی در طراحی تراکت تبلیغاتی آژانس املاک می پردازیم. با مشاور آلفا همراه باشید.


بازاریابی املاک چیست؟


اهمیت طراحی تراکت

با پیشرفت تجهیزات چاپ و همچنین بهبود چشمگیر در قابلیت های نرم افزارهای طراحی، طراحی رسانه های تبلیغاتی کاغذی تبدیل به یک تخصص ویژه شده به گونه ای که شرکت های تبلیغاتی، متخصصانی با توانایی ویژه برای طراحی کاتالوگ و بروشور و تراکت به استخدام درآورده اند. طراحی تراکت تبلیغاتی به نوعی تعیین کنننده کلاس کاری و هویت کسب و کار است بویژه در حرفه املاک که به قول معروف دست در آن زیاد شده و یک مشاور املاک حرفه ای که سابقه زیادی داشته و یا قصد ماندن در بازار را دارد باید کاری متفاوت از غیرحرفه ای ها ارایه کنند تا تمایز خود را به مخاطبان بقبولاند. از اینرو صرف دقت و توجه بسیار برای انجام هزینه برای تبلیغات کاغذی کاملا منطقی به نظر می رسد.

نیاز به گفتن نیست که نوع تبلیغات کاغذی مورد استفاده رابطه مستقیم با ماهیت کسب و کار، محل و زمان تبلیغ و نوع مخاطبان آن دارد و صرف پول برای طراحی، چاپ و پخش تبلیغات کاغذی باید به دقت صورت گیرد تا از صرف هزینه بیهوده جلوگیری شود. در طراحی تبلیغات کاغذی باید به چهار پرسش اساسی پاسخ داد:

  1. هدف از تهیه تبلیغات کاغذی چیست؟
  2. مخاطب تبلیغ کیست؟
  3. چه نوع تبلیغاتی باید طراحی و چاپ شود؟
  4. تبلیغات در چه زمانی و به چه روشی به مخاطب رسانده شود؟

پس از پاسخ به تک تک این پرسش ها نوبت به طراحی و نکاتی که باید در آن رعایت شود می رسد. این نکات عبارتند از:

انتخاب عنوان تراکت

هر تراکت دارای یک عنوان است که معمولا آغاز تراکت نیز هست. به عقیده کارشناسان بازاریابی خوانندگان بر اساس جذابیت عنوان تراکت تصمیم به خواندن یا دور انداختن آن می گیرند. قراردادن یک نام تجاری صرف روی تراکت به احتمال زیاد باعث خوانده نشدن تراکت شما می شود. یک عنوان خوب، باید بتواند نظر مشتری را به خود جلب کند. بنابراین لازم است زمان کافی را برای فکر کردن به یک عنوان مناسب و درخور کسب و کار خود اختصاص دهید. عنوان باید کوتاه و حاوی موضوع اصلی باشد به طوری که بتواند مشتری را از محتوای تراکت آگاه کند، این دقیقاً همان جایی است که می توانید هدف اصلی خود که همان پیشنهاد فروش است را عملی کنید. سعی کنید با کمی خلاقیت اقدام به انتخاب یک تیتر مناسب بگیرید، می توان عنوان را بسته به هدفگذاری تراکت انتخاب کرد. مثلا اگر منطقه ای دارای ملک های قدیمی است عنوان هدف خود را مشارکت در ساخت عنوان کرده و بر اساس آن عنوان هایی متناسب انتخاب کنید.

متن تراکت املاک

اهمیت کوتاه نویسی در تراکت تبلیغاتی

بجای نوشتن متن های طولانی، کوتاه و مختصر بنویسید و اجازه دهید مخاطب با تصویر و متن پیام شما را برسانند. به جای نوشتن چند سطر طولانی که کسی حوصله خواندن آن را ندارد بر محتوا تاکید کنید. اطلاعات بیشتر از طریق تماس مشتری با شما ارایه خواهد شد. پس در چند ثانیه ای که مخاطب تراکت شما را می خواند باید پیام خود را برسانید.

خوانا بودن تراکت

کم نیستند افرادی که هنوز دنبال استفاده از قلم های پیجیده در تراکت خود هستند. البته شاید سلیقه آنها این باشد ولی باید توجه کرد که مخاطبان باید با یک نگاه به متن و عنوان تراکت آن را بفهمند. پس استفاده از فونت های پیچیده و معما گونه تنها باعث نادیده گرفتن تبلیغ می شود.

اشتباه تایپی: هرگز!

حتما متن نوشته خود را چند بار بخوانید و از دو سه نفر از دوستان و همکاران هم بخواهید که آن را بخوانند. پس از چاپ امکان ویرایش وجود ندارد و داشتن غلط در متن تراکت تقریبا آن را نابود می کند!

جامعه هدف

همانطور که در بالا گفته شد شناخت مخاطب بسیار مهم است. اگر مخاطبان شما آقایان هستند باید نکاتی را در طراحی لحاظ کنید که متفاوت از تراکتی است که مخاطب آن خانم ها هستند. همینطور توجه به سن مخاطب دارای اهمیت است. توان مالی مخاطب نیز در حرفه املاک بسیار مهم است. اینکه شما برای چه افرادی با چه سطح درآمدی تراکت چاپ می کنید.

درج اطلاعات تماس در تراکت

معمولا آخرین چیزی که مخاطب می خواند اطلاعات تماس شما است. تلاش کنید از واژگانی استفاده کنید که مخاطب را به تماس با شما تشویق کند. استفاده از کدهای QR چنانچه مخاطبانتان با آن آشنا باشند می تواند تماس را ساده تر کند.

جنس و اندازه تراکت

بسته به میزان بودجه و جامعه هدف در مورد جنس و اندازه تراکت تصمیم گیری کنید. به دلیل افزایش شدید قیمت کاغذ که ناشی از افزایش قیمت ارز بود، این مساله بسیار در بودجه شما تاثیر گذار است. اندازه A5 معمولترین اندازه ای است که برای تبلیغات آژانس های مشاور املاک استفاده می شود. برگه های A5 که معمولا از لای درب منزل به داخل ساختمان ها انداخته می شود تا حدودی برای معرفی آژانس املاک کاربردی هستند. با این وجود چنانچه بتوانید از روش های دیجیتال استفاده کنید اثر بخشی آن می تواند بسیار بیشتر باشد.

در مورد جنس تراکت تبلیغاتی نیز باید گفت بیشتر آژانس ها برای صرفه جویی در هزینه از کاغذهای کم کیفیت و اصطلاحا کاهی استفاده می کنند که در واقع نوعی خودزنی است چرا که مخاطب با دیدن جنس نامرغوب تراکت که لای درب منزل یا روی زمین افتاده اصلا زحمت خواندن را به خود نداده و آنرا به ظرف بازیافت می اندازد. البته این به این معنا نیست که با صرف هزینه گزاف تراکت های گلاسه چاپ کنید و به داخل منزل افراد بیندازید! نوع تحویل دادن تبلیغ به مخاطب نیز دارای اهمیت است. برای اطلاع رسانی های کلی همچون معرفی آژانس خود به ساکنین محل می توان از روش های دیجیتال استفاده کرد. بنابراین جنس مورد استفاده برای چاپ تراکت تبلیغاتی باید مرغوب بوده و روش تحویل آن به مخاطب باید اصلاح گردد.


tumb

06 مهر 98

گام به گام دریافت پروانه کسب آژانس املاک

برای فعالیت در حیطه جذاب مشاور املاک و ساختن یک برند مطرح مشاور املاک، ابتدا باید جواز کسب از اتحادیه مشاوران املاک شهر مورد نظر دریافت شود. اولین گام برای دریافت جواز کسب مراجعه به اتحادیه املاک و تکمیل کردن درخواست کتبی پروانه کسب است.

tumb

24 امرداد 98

نکات مهم در عکاسی ملک مسکونی

عکاسی املاک برای بازاریابی ملک بسیار حیاتی است به گونه ای که آگهی های ملکی بدون عکس بازخورد مناسبی ندارند. با این وجود، بسیاری از ملک های آگهی شده در سایت های اینترنتی بدون عکس هستند که علت آن ناآشنایی آگهی دهنده با نکات عکسبرداری ملکی همچون زاویه عکاسی، طرز نگه داشتن دوربین، نور اتاق و غیره است.