بازاریابی املاک چیست؟

به عنوان یک مشاور املاک، مطمئنا به دنبال راههایی برای افزایش معاملات خود هستید. دستیابی به چنین افزایشی بدون داشتن یک برنامه جامع بازاریابی املاک امکانپذیر نخواهد بود. به ویژه در دوران گذار از روش های سنتی به مدرن که هر کس بنا به صلاحدید خود یا به توصیه دوستان اقدام به اجرای برخی از روش های بازاریابی املاک می کند که غالبا به دلیل نداشتن ابزار مناسب، گسست در اجرای برنامه، و یا اجرای نادرست برنامه ها به نتایج دلخواه منتهی نمی شوند. با مشاورآلفا همراه باشید تا نگاهی به بازاریابی املاک بیندازیم.


آینده حرفه ای مشاوران املاک


مفهوم بازاریابی املاک

به طور مشخص، هنگامی که در دنیای امروز درباره بازاریابی املاک سخن می گوییم منظورمان عمدتا بازاریابی دیجیتال است. به بیان ساده تر بازاریابی در قلمرو دنیای دیجیتال. برای کسانی که در زمینه بازاریابی دیجیتال فعالیت می کنند شاید بازاریابی دیجتال در حوزه املاک مفهوم پیچیده ای نباشد ولی برای اغلب فعالان سنتی حوزه املاک اینگونه نیست. واقعیت این است که بازاریابی املاک دشوار است چرا که بازاریابی دیجیتال کار دشواری است. بدون داشتن مخاطبان ثابت و یک بستر مناسب همچون وب سایت املاک با اعتبار بالا، رسیدن به اهداف دلخواه دست نیافتنی به نظر می رسد.

با این حال، بازاریابی املاک تنها محدود به بازاریابی دیجیتال نیست. سالیان سال، مشاوران املاک از روشهایی مثل پخش تراکت، آگهی های کاغذی در روزنامه ها و نیازمندی ها، ارسال کارت پستال یا هدیه های تبلیغاتی برای تبلیغات املاک بهره برده اند، هر چند که این روشها تقریبا منسوخ شده یا در حال منسوخ شدن هستند چرا که در حال گذار از دوران کاغذ به دوران تماما دیجیتال هستیم و هر روزه شاهد تعطیلی تعداد بیشتری از روزنامه ها و رسانه های سنتی کاغذی هستیم. بنابراین امروزه ارسال ایمیل و پیامک تلفن همراه و انواع دیگر پیام ها در شبکه های اجتماعی جای روش های سنتی را گرفته اند.

نکته بسیار مهم در مورد بازاریابی املاک این است که امروزه لازم است مزیت هایی همچون ارایه مشخصات کامل ملک یا ارزیابی قیمت آن را در یک صفحه روی اینترنت به خریداران ارایه دهید تا با مقایسه املاک مختلف بتوانند آسانتر تصمیم گیری کنند. در حقیقت، برای جلب مشتری در بازار املاک این روزها، لازم است چیزی بسیار فراتر از آنچه در گذشته یک مشاور املاک به مشتریان احتمایی خود ارایه می کرد عرضه شود. به همین دلیل، بازاریابی دیجیتال هم از دیدگاه کارآیی و هم گستره بازار بر روش های سنتی برتری دارد. ولی پرسش اینجاست که چگونه باید برای یک خانه یا دفتر کار بازاریابی کرد؟ چنانچه می خواهید خود را از رقبا جدا کرده و در بازار املاک پیشتازی کنید نه تنها نیاز دارید تا به حد کافی خود را با دانش و ابزار بازاریابی دیجیتال املاک مجهز کنید بلکه باید چیزی داشته باشید که ملک شما را به خوبی معرفی نماید. تنها در این صورت است که بازاریابی دیجیتال برای شما اثربخش خواهد بود.

چرا بازاریابی املاک؟

چه یک مشاور املاک با سابقه باشید و چه یک مشاور تازه کار، اگر می خواهید در بازار املاک بمانید و سودهای معقول ببرید و احیانا کسب و کار خود را گسترش دهید باید به شیوه مدرن عمل کنید. دیگر دوران نشستن در بنگاه املاک و برقراری چند تماس تلفنی برای کامیابی در بازار املاک کفایت نمی کند.

برای اینکه ضرورت بکارگیری روشهای نوین بازاریابی املاک را بیشتر درک کنید به چهار گزاره زیر توجه نمایید.

1- افزایش شدید تعداد رقبا در بازار معاملات املاک (آمار مشاوران املاک)

تعداد مشاوران املاک به طور تصاعدی در سالهای اخیر افزایش یافته است. آمار، عدد خیره کننده ای در حدود 170,000 مشاور املاک مجاز در کشور را گزارش می دهد! آیا بازار املاک ایران کشش این تعداد مشاور را دارد؟

آمار مشاوران املاک

2- رکود در معاملات ملکی

تعداد معاملات ملکی به شدت کاهش یافته و صحبت از کاهش 30 تا 70 درصدی معاملات است. دلیل آن هم واضح است: افزایش قیمت ملک بسیار فراتر از افزایش توان خرید بخش بزرگی از مردم بوده است.

3- حرکت سرمایه ها به سمت بازارهای موازی

گرچه املاک همچنان در زمره امن ترین گزینه های سرمایه گذاری در ایران است، سرمایه گذاری در بازار املاک ولی دیگر مثل سابق سودده نیست و نسبت به بازارهای موازی همچون ارز و طلا سوددهی آن با تاخیر بیشتر و به میزان کمتر رخ می دهد که از اینرو بخشی از سرمایه ها را به سمت و سوی دیگر کشانده است. بویژه اینکه بورس در سالهای اخیر بخش عمده ای از سرمایه ها را به خود جذب نموده است.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می شود سه بازار بورس، طلا و ارز بیشترین بازدهی 10 ساله را داشته و مسکن در کنار خودرو کمترین بازدهی را دارد. بویژه بورس در یکسال گذشته بخش مهمی از نقدینگی را به خود جذب نموده و شاید یکی از دلایل کاهش معاملات مسکن را بتوان در کاهش جذابیت آن به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری جستجو کرد.

بازدهی بازارهای سرمایه

4- تغییر سبک زندگی و گرایش به سمت فضای دیجیتال و اینترنت

با توجه به گسترش نفوذ اینترنت و بویژه اینترنت همراه، رفتار اقتصادی مردم به شدت تغییر نموده است. امروزه مردم ترجیح می دهند با بهره گرفتن از امکانات فضای مجازی ابتدا با سرعت و دقت بیشتر و هزینه کمتر، گلچینی از گزینه های موجود برای ملک دلخواه خود را جستجو و اولویت بندی نموده و پس از بررسی جوانب و امکانات و مقایسه ویژگی ها و قیمت های آنها اقدام به تماس تلفنی و بازدید نمایند.

مهمترین ابزارهای بازاریابی املاک

ابزارهای مختلفی برای بازاریابی املاک به روش دیجیتال وجود دارد. نخستین گام برای توسعه بازار املاک راه اندازی یک وب سایت املاک است. به طور کلی مهمترین ابزارهای شما برای گسترش بازار املاک خود عبارتند از:

  1. وب سایت املاک
  2. شبکه های اجتماعی
  3. مجله های اینترنتی
  4. پیامک انبوه
  5. عکاسی املاک
  6. عکاسی سه بعدی و پانوراما
  7. محتوای دیجیتال در حوزه املاک

وب سایت املاک

یک سایت اینترنتی املاک می تواند پایگاهی برای معرفی شما به مشتریان و مخاطبان احتمالی باشد. در واقع شعبه اینترنتی بنگاه املاک شما وب سایت شماست. جایی که در آن می توانید املاک خود را در معرض نمایش عموم گذاشته و درخواست بازدید از کاربران دریافت کنید. مزیت یک سایت املاک این است که 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته در دسترس است و کاربران شما در زمان دلخواه خود از آن بازدید و از وضعیت آخرین فایل های ملکی شما آگاه می شوند.

نکته مهم در راه اندازی سایت ملکی این است که هر وب سایتی نمی تواند شما را به اهداف دلخواه برساند. نوع طراحی و امکانات و ویژگیهای ارایه شده در سایت املاک بایستی بر اساس اصول و قواعد روز باشد تا برای کاربران جذابیت کافی ایجاد کند. همچنین باید بهینه سازی برای موتورهای جستجو روی آن انجام شود تا بتواند مشتریان ملکی اعم از صاحبان املاک (فروشندگان و موجرها) و هم متقاضیان ملک (خریداران و مستاجران) را جذب کند. سازگاری سایت با انواع دستگاه ها از قبیل رایانه رومیزی، موبایل و تبلت (که به آن واکنشگرا بودن یا ریسپانسیو بودن گفته می شود) نیز از مهمترین ویژگیهای وب سایت است که تاثیر بسیاری در نگه داشتن و یا بازگشت مخاطبان به سایت شما دارد.

به طور کلی با توجه به گسترش نفوذ اینترنت و بویژه اینترنت همراه، حضور نداشتن در فضای اینترنت تقریبا مساوی با حذف شدن از بازار است. اگر چه هنوز مخاطبان سنتی در بازار هستند ولی سال های آینده احتمالا تمام بازار متعلق به رسانه های دیجیتال خواهد بود.


tumb

15 امرداد 99

مشاوران املاک سرشناس: جاش آلتمن

مشاوران املاک بسیاری در سراسر دنیا وجود دارند که در نتیجه پیاده کردن سبک و روش خاص خود به موفقیت های بزرگی در شغل املاک دست یافته اند و اطلاع از سبک و روش حرفه ای آنها می تواند الهام بخش مشاوران املاک تازه کار باشد.

tumb

08 دی 98

نکات مهم در طراحی تراکت تبلیغاتی آژانس املاک

علیرغم گسترش روزافزون اینترنت هنوز هم بسیاری از مشاوران املاک از روش های سنتی برای تبلیغات آژانس خود استفاده می کنند بدون توجه به اینکه اثر بخشی تبلیغات کاغذی چقدر است. افزون بر این در بسیاری از موارد تراکت بدون توجه به اصول بازاریابی و طراحی حرفه ای، تهیه شده و مدیران آژانس توجهی به آنچه باید در برشور یا تراکت آنها نوشته شود ندارند.